Tannbehandling

Vi tilbyr gratis tannsjekk til hund og katt (uten sedasjon)

Svært mange hunder og katter har dessverre dårlig tannhelse. Munnhulen er viktig å ta vare på. Å ha tannverk er svært smertefullt, men er en kronisk smerte som eier ofte ikke oppdager.

Flere av oss er etterutdannet innenfor tannbehandling og vi har kompetanse og utstyr tilgjengelig for å kunne gjøre en fullverdig tannundersøkelse. Etter at tannproblemene er tatt tak i får vi ofte tilbakemelding om at hunden eller katten plutselig har blitt leken og glad igjen.

Ved time til tannrens og tanntrekk leveres dyret om morgenen eller til timen, og det vil da bli sedert. Ofte gis intravenøs anestesi, men også gassanestesi vil bli gitt når det er indikasjon for det. Munnhule og tenner blir undersøkt, tannstein og plakk blir fjernet, deretter poleres tennene og vi sjekker også at tannkjøttet ligger som det skal rundt hver tann uten lommedannelser. Hvis vi påviser lommedannelser eller andre avvik vil vi ofte ta tannrøntgen for å se hvordan det går med kjevebein og rot.

Typiske tannkonsultasjoner:

• Symptomer som dårlig ånde, sikler, vil ikke tygge, vil ikke spise, gaper og gjesper forøkt.

• Melketenner som ikke felles på normal måte

• Unormal tannstilling

• Tannrens; De fleste hunder og katter trenger tannrens minimum 1 gang i løpet av livet. Svært mange trenger betydelig oftere. En del dyr får undersøkt og behandlet munnen sin 1-4 ganger per år. Vi anbefaler å ha fokus på tannrens da det forebygger videre problemer, og vil ha stor betydning for dyrets helse og dyrevelferd. Ofte dekkes ikke helseproblemer relatert til tannstein av forsikring.

• Trekk av tenner

• Tannrøntgen